Titi Aur dezvăluie trucuri pentru şofatul pe timp de iarnă

Şofatul în condiţii de iarnă reprezintă un adevărat coşmar pentru mulţi dintre şoferi. După ce, în ediţia trecută, ne-a dezvăluit secretele anvelopelor de iarnă, pilotul Constantin Aur ne ne oferă câteva sfaturi pentru a evita derapajele şi situaţiile neplăcute pe gheaţă şi pe zăpadă.

Odată cu venirea iernii, creşte şi riscul de accidente şi derapaje. Din cauza neechipării corespunzătoare a maşinii sau a lipsei de experienţă a şoferilor, service-urile sunt neîncăpătoare în această perioadă a anului. Pilotul Titi Aur susţine că unul dintre cele mai importante trucuri pentru condusul defensiv este evitarea blocării roţilor. „Şi pe gheaţă, şi pe zăpadă trebuie să dozăm acceleraţia în aşa fel încât să nu rupem aderenţa, iar când frânăm, să o facem într-un mod în care să nu blocăm roţile. În cazul în care maşina nu are un ABS bun, trebuie să apăsăm pe frână la maximum, însă până aproape de a se bloca roţile. Când se ajunge în acel punct, mai eliberăm uşor pedala. Fiecare retrogradare, de exemplu din a cincea în a patra, când luăm piciorul de pe ambreiaj aducem frâna de motor. Frână de picior plus frână de motor înseamnă o frânare mai puternică şi există riscul să blocăm roţile… mai ales pe gheaţă. Aşa că, la fiecare eliberare a ambreiajului trebuie să ridicăm piciorul mai încet ca să nu aducem o frână de motor violentă. Roţile blocate pe faţă înseamnă lipsa direcţiei, iar roţile blocate pe spate înseamnă posibilitatea plecării maşinii în derapaj. Orice accelerare rapidă, orice patinare a roţii, orice blocare a roţii înseamnă o aderenţă mai mică decât în cazul în care roata se învârte cu o turaţie corespunzătoare vitezei de deplasare”, ne-a declarat pilotul.

Cum putem urni maşina pe gheaţă

În condiţiile în care apăsăm acceleraţia şi autoturismul nu se mişcă de pe carosabilul devenit „patinoar”, recurgem la trecerea într-o treaptă superioară. „Dacă dorim să plecăm de pe gheaţă, cu cât maşina patinează, cu atât există tendinţa să apăsăm acceleraţia din ce în ce mai mult. Dacă vom insista, vom sta mai mult pe loc pentru că sub roată se formează gheaţă. Pentru şoferii care nu cunosc foarte bine maşina, fac o recomandare neprofesionistă, dar foarte practică. Dacă simţiţi că autoturismul nu pleacă de pe loc, treceţi într-o treaptă superioară. Aceasta este o rezolvare indirectă pentru un şofer care nu simte dozarea acceleraţiei”, ne sfătuieşte Aur.

Căutaţi aderenţa cea mai bună în funcţie de anvelopă

„Pe gheaţă şi zăpadă apar două situaţii speciale: probabilitatea de derapaj şi aderenţa, care diferă chiar şi de la un metru la altul în funcţie de ce este pe carosabil. Astfel, trebuie să ştim întotdeauna unde avem aderenţa cea mai bună cu anvelopele pe care le deţinem. Trebuie să încercăm să mergem pe zonele cu aderenţă mai mare dacă avem această posibilitate. De exemplu, dacă pe carosabil sunt porţiuni de gheaţă pe margine şi spre interior este material antiderapant, este bine să căutăm să mergem cât mai mult pe interior”, a declarat Constantin Aur.

Schimbaţi filtrul de climă!

Pentru a pune în aplicare sfaturile cunoscutului pilot, şoferii trebuie să verifice în amănunt autoturismul şi să îşi facă şi… proviziile necesare. „Maşina trebuie să corespundă perfect din punct de vedere tehnic. Este necesar ca reviziile tehnice să fie făcute la timp şi să fie adevărate, nu cu şpăgi date în stânga şi în dreapta pentru a obţine un aviz. Este foarte important ca frânele să funcţioneze bine, maşina să nu aibă joc, să fie OK din punct de vedere al direcţiei, iar despre motor nici nu are rost să discutăm, pentru că trebuie eliminată şi cea mai mică defecţiune. În plus, este foarte important să fie verificat sistemul de dezaburire, de ventilare, iar pentru ca geamurile să se dezaburească foarte bine trebuie schimbat la timp filtrul de la climă. Să nu uităm de soluţia de iarnă pentru ştergătoare. Suplimentar faţă de perioada de vară, trebuie să echipăm maşina cu o trusă în care să avem o mică lopată şi un pachet cu material antiderapant. Mai mult, întotdeauna este necesar să avem la noi o pătură, o mică rezervă de apă, un pachet de biscuiţi sau ceva de mâncare”, ne sfătuieşte Titi Aur.

„Când vorbim de condiţii extreme, este bine să avem cât mai mult combustibil în rezervor – plinul dacă se poate -, pentru a nu muri de frig în cazul în care rămânem înzăpeziţi.” -  Titi Aur

 „Când vedeţi pe cineva că scârţâie roata la semafor, nu înseamnă că a plecat tare, ci doar că a făcut doar gălăgie mare.” – Titi Aur

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
TAGS: , , ,

Niciun comentariu adaugat

|  Tu poti fi prima persoana care comenteaza acest articol

Lasa un comentariu


GetSocial