Ghidul biciclistului urban

Un mijloc de transport eficient şi econom, un mod plăcut de relaxare, dar şi de a te menţine în formă, sunt doar câteva dintre motivele pentru care tot  mai mulţi bucureşteni aleg să se deplaseze cu bicicleta.  Să pedalezi prin Bucureşti se dovedeşte însă a fi, de cele mai multe ori, o  provocare. Capitala  nu este un loc tocmai prietenos cu bicicliştii, dar, chiar şi aşa, celor care se încumetă să ia ,,taurul” de coarne ,,Centrul Vechi”  le oferă câteva  sfaturi practice pentru mersul pe două roţi.

 

De unde şi ce cumpăr?
În primul rând, îţi trebuie o bicicletă. Opţiunile sunt nelimitate. În ultimii ani, numărul magazinelor de specialitate a crescut considerabil, astfel încât ai de unde alege. Primul lucru pe care trebuie să-l faci  este să-ţi pui întrebarea: ,,La ce voi folosi bicicleta?”. Dacă răspunsul este ,,pentru plimbări în parc”, atunci nu este nevoie să dai  mii de lei pe un lucru ce-l  vei utiliza, poate,  doar în weekend. Dacă în schimb cauţi un vehicul cu care să înfrunţi ,,jungla” urbană zi de zi, atunci trebuie să ai certitudinea că este de calitate şi nu te va  lăsa la greu. Este esenţial ca bicicleta să fie în stare bună de funcţionare, să aibă frâne puternice şi să prezinte elemente de siguranţă: far, stop, catadioptrii şi, la nevoie, o oglindă. În plus, această perioadă, de sfârşit de sezon, este ideală pentru a-ţi achiziţiona o bicicletă. Magazinele  oferă reduceri de 10% până la 30% pentru modelele 2011, iar preţurile vor continua să scadă pe măsură ce iarna se apropie. În funcţie de magazin, preţurile pornesc de la aproximativ 500 de lei şi cresc în funcţie de tipul de bicicletă şi de dotările acesteia.

 

Protecţia este esenţială
Casca este un ,,must have” al ciclistului urban.  Studiile arată că riscul traumatismelor craniene scade cu până la 85% dacă aceasta este purtată corespunzător.  O cască de protecţie bună  trebuie să stea comod pe capul utilizatorului, să-i protejeze fruntea – la o distanţă de două degete faţă de ochi,  iar cureaua de prindere trebuie să fie sigură. Costul unui astfel de accesoriu  porneşte de la 35 de lei.

 

Respectă regulile de circulaţie
Atunci când te afli în trafic este esenţial să respecţi regulile de circulaţie.  Astfel, trebuie să circuli pe partea corespunzătoare a străzii, să semnalizezi când virezi sau opreşti. Evită să te strecori printre maşinile oprite la semafor, deoarece te poţi trezi în orice moment cu o portieră deschisă fix în nas. Mergi cât mai aproape de bordură, acolo unde este posibil, dar păstrează o distanţă de siguranţă atunci când sunt maşini parcate pe partea dreaptă a carosabilului. Există şoferi care nu se asigură şi, fie deschid portiera, fie dau cu spatele când ţi-e lumea mai dragă.  Fii prevăzător, nu-ţi lăsa privirea în jos nicio clipă. În cazul intersecţiilor aglomerate,  dacă nu ai experienţă, este indicat să traversezi pe la trecerea de pietoni, dându-te jos de pe bicicletă. Acolo unde există piste de biciclişti, practicabile, foloseşte-le.

 

Pliabilele, ultimul trend urban
Pentru orăşenii care se luptă cu spaţiul, bicicleta pliabilă este  o soluţie la îndemână. Mici, compacte şi practice, acestea pot încăpea cu uşurinţă în portbagajul maşinii sau  într-un dulap. Preţul unei astfel de ,,jucării” porneşte de la 650 de lei şi poate ajunge până la câteva mii, pentru mărcile de renume (Brompton, Dahon, Mezzo, Airnimal sau Oyama).

 

 

De ce să pedalezi?
Spre deosebire de alergat, unde, după 15-30 de minute, resimţi din plin efortul depus, în ciclism poţi parcurge kilometri întregi fără mari probleme. Bicicleta este cel mai bun  aparat de fitness deoarece tensiunea în articulaţii este redusă, cea mai mare parte din greutatea corporală fiind susţinută de şa. În decursul unei ore de pedalat,  organismul arde  între 350 şi 700 de calorii.

 

 

Olanda, punctul zero al bicicliştilor
Ţările de Jos sunt un adevărat paradis pentru bicicliştii urbani. Aici, mersul pe bicicletă este nu doar un fenomen cultural, ci şi  un mod de viaţă. Declarat capitala mondială a bicicletelor, Amsterdam este un oraş în care 40% din participanţii la trafic sunt biciclişti. Metropola dispune astfel  de o reţea extinsă de rute pentru biciclete, care însumează nu mai puţin de 400 de km.

 

Masa Critică
Un eveniment important în calendarul biciclistilor este ,,Masa Critică”. După cum sugerează şi numele, este vorba despre o plimbare în masă cu bicicletele, care are loc în ultima vineri a fiecărei luni pe un traseu stabilit de cele mai multe ori la faţa locului. Cu toate că nu are un mesaj oficial, adunarea este considerată de unii ca fiind o formă de promovare a mijloacelor de transport nemotorizate şi de militare pentru drepturile bicicliştilor. Deoarece numărul mare al participanţilor determină blocarea traficului, mulţi şoferi cataloghează mişcarea ca fiind ilegală. Începând cu anul 2011, în Bucureşti, punctul de plecare pentru ,,Masa Critică”  îl constituie Parcul Izvor, din locul numit ,,La Statui”.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
TAGS: , , , , , ,

Niciun comentariu adaugat

|  Tu poti fi prima persoana care comenteaza acest articol

Lasa un comentariu


GetSocial