Strălucirea şi nefericirea unui vis american

Una dintre cele mai aşteptate producţii cinematografice ale anului a fost lansată la Cannes şi este acum şi pe ecranele româneşti.

Cinefilii au fost reticenţi atunci când s-a anunţat că se realizează o nouă ecranizare după romanul “Marele Gatsby”, de Scott F. Fitzgerald. Varianta realizată în anii ’70 după un scenariu de Francis Ford Coppola, cu Mia Farrow şi Robert Redford, a căpătat în timp un statut mitic, aşa că noul film părea dezavantajat din start de comparaţie. Faptul că regizorul producţiei din 2013 este Baz Luhrmann („Romeo şi Julieta” – 1996, „Moulin Rouge!” – 2001 şi „Australia” – 2008) a fost însă un indiciu suficient că suntem în faţa unei producţii care îi va surprinde pe cei care se aşază în sală. „Am vrut să aveţi impresia că aţi fost răpiţi şi duşi în anii ’20”, explica regizorul. „Am fost întrebat de ce am amestecat piese de muzică pop şi blues cu jazz, ritmuri din muzica de azi şi piese clasice. M-a interesat în primul rând ca spectatorul să trăiască senzaţiile pe care le aveau personajele din acele vremuri”, arăta regizorul.

Bogăţie, succes şi strălucitorul vid interior

Leonardo DiCaprio este noul Jay Gatsby şi se simte: „Acest roman face parte din fibra profundă a Americii. În afara poveştii, avem şi acest personaj incredibil de nuanţat şi de complex, Gatsby însuşi. Şi azi mai discutăm cu privire la acest personaj şi fiecare are părerea lui, asta cred că a contribuit la fascinaţia pe care a trezit-o povestea în tot acest timp”. În afara misteriosului personaj principal, povestea a provocat fascinaţie şi prin temele pe care le abordează, de la dezamăgirea unei întregi generaţii la faţa tragică a visului american despre bogăţie şi vid interior.

Anii ’20, „sălbatici”, „pierduţi”, „era jazz-ului”, devin în povestea lui Fitzgerald o istorie a pasiunilor şi a iluziilor spulberate în moduri cât se poate de spectaculoase.

O carte legendară

Potrivit datelor oferite de cei care se ocupau în al Doilea Război Mondial cu aprovizionarea cu cărţi a soldaţilor americani aflaţi pe front, “Marele Gatsby” a fost una dintre cele mai căutate poveşti în acea perioadă. În 1942, se distribuiseră 150.000 de exemplare numai pentru soldaţii americani. Se spunea că povestea fostului veteran de război ajuns magnat şi îndrăgostit de o fată pe care o cunoscuse în copilărie era la fel de căutată pe front ca afişele cu vedete feminine provocatoare. Dar legenda a depăşit războiul, pentru că până şi acum romanul se vinde în aproximativ 500.000 de exemplare anual în toată lumea. Numai anul acesta, varianta e-book a romanului lui Fitzgerald s-a vândut în 185.000 de exemplare.

 „Obsesia lui Gatsby pentru trecut, pentru repetarea trecutului este o nebunie. Orice personaj poate să îţi răspundă: «Nu se poate!».” – Baz Lahrmann, regizor

 1925 este anul în care a apărut romanul lui Scott F. Fitzgerald, „Marele Gatsby”.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Niciun comentariu adaugat

|  Tu poti fi prima persoana care comenteaza acest articol

Lasa un comentariu


GetSocial