SORCOVA VESELA!

A trecut de mulţi ani vremea succesului financiar din întâmplare. Vremea aceea în care orice cafenea sau restaurant, deschis(ă) oriunde în Bucureşti luna asta, cel târziu luna viitoare, se umplea în fiecare zi şi în fiecare seară. Vremuri fericite, nu contest, dar cu un revers destul de oxidat al medaliei. Pe-atunci s-a călit prototipul de cârciumar român de tip nou, tributar principiilor „oricum vine lumea, că n-are unde să se ducă” şi „am cârciumă, deci mă voi îmbogăţi rapid”.

 

Modelul ăsta vine cu multe trăsături „de caracter” pe care n-ar avea rost să le înşir aici, chiar dacă ar constitui pentru unii o lectură amuzantă. M-am gândit la prototipul despre care vă zic acum mai multe luni, când Chris, prietenul meu cineast american, mi-a spus că prima oară când a venit la mine la restaurant s-a uitat pe stradă după un jeep voluminos parcat în faţa casei, aşa cum era obişnuit în cazul majorităţii localurilor din Bucureşti. I-am devenit mai simpatic când a aflat că mă deplasez, în general, cu taxiul. Dar asta e altă poveste.

 

Căci vremurile acelea, cum ziceam, au trecut. Nu-ţi mai poţi permite luxul ignoranţei sau al hazardului de tip „am restaurant, deci lumea vine”. Lumea vine sau nu în funcţie de zona în care deschizi, iar asta, în general, e dictată de cifrele investiţiei. Dacă nu eşti Mihăescu, Dinescu, Exarhu sau Călinescu, dacă şi aşa chemându-te nu ai pe lângă tine un Leonte, un Mailat, un Florin Dumitrescu sau un alt (măcar) sfătuitor ori partener cu experienţă solidă în HORECA, handicapul de pornire trebuie tratat, cred eu, cu două medicamente: viziune şi muncă.

 

În 2012 le doresc colegilor mei de industrie, mai vârstnici sau mai recenţi, să-şi identifice cât mai clar atributele diferenţiatoare şi să le comunice cu limpezime de cristal, pe înţelesul publicului pe care au hotărât că-l slujesc. Şi când spun asta mă gândesc mai mult la ceea ce ştie să spună farfuria de pe masă decât la textele de promovare, oriunde ar fi ele exprimate. Le mai doresc să intre cât mai des în propriile bucătării, în cămări şi frigidere, să-şi inspire angajaţii sau, în cazuri ideale, să aibă răbdarea şi interesul de a învăţa de la ei câte ceva.
Un an prosper şi amuzant, dragi cârciumari!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
TAGS: , , , ,

Niciun comentariu adaugat

|  Tu poti fi prima persoana care comenteaza acest articol

Lasa un comentariu


GetSocial