„Antichitatea clasică între documentar şi fantezie”, la MNAR

Cabinetul de desene şi gravuri al Muzeului Naţional de Artă al României prezintă, până pe 28 octombrie, expoziţia „Antichitatea clasică între documentar şi fantezie. Gravuri din secolele XVI- XIX”, deschisă în cadrul Galeriei de Artă Europeană, în sălile dedicate artei grafice.

Expoziţia cuprinde 46 de gravuri realizate în secolele XVI-XIX de artişti italieni, francezi, englezi sau din Ţările de Jos, ale căror compoziţii prezintă subiecte sau motive inspirate din Antichitatea clasică – în principal din monumentele şi sculpturile Romei antice, scoase la lumină de marile descoperiri arheologice încă din epoca Renaşterii.
Gravurile având ca subiect vestigiile Antichităţii clasice (monumente, sculpturi sau motive decorative) s-au bucurat, în secolul al XVI-lea, de o mare popularitate. Răspândindu-se rapid în întreaga Europă, ele au devenit un important izvor de documentare şi inspiraţie pentru istorici, arheologi, arhitecţi şi artişti plastici. Cariera acestui gen de stampe s-a prelungit până în secolul al XIX-lea, încheindu-se doar odată cu apariţia fotografiei.

Scene din luptele romanilor cu dacii
Unii gravori au încercat să reprezinte cât mai fidel ruinele antice, propunându-şi chiar o reconstituire a monumentelor clasice în integritatea lor originară, pe când alţii au interpretat vestigiile Antichităţii cu mai multă sau mai puţină libertate, creând compoziţii în spirit antic sau fantezii cu motive imaginare pe marginea miturilor şi a elementelor decorative antice. Lucrările prezentate în expoziţie au fost realizate în tehnica gravurii cu dăltiţa sau în acvaforte de maeştri care au ştiut să exploateze creativ mijloacele de expresie ale artei gravurii, rezultând opere de o mare originalitate.
Dintre lucrările care se remarcă în expoziţie menţionăm: planşa lui Pietro Bartoli (c.1635-1700) reprezentând înfrângerea lui Decebal din seria care reproduce scenele de pe Columna lui Traian; peisajele cu ruinele romane ale lui Stefano della Bella (1612-1664); planşe realizate de François Perrier (1590-1650) din faimoasele sale serii de gravuri după statuile şi reliefurile antice, alături o stampă datorată unui copist, provenind dintr-o ediţie olandeză a operei lui Perrier; gravurile de secol XVIII şi XIX după „Liber Veritatis”, culegerea de desene rămase de la Claude Lorrain sau planşele de mari dimensiuni din suita „Vedute di Roma” create de Giovanni Battista Piranesi (1720-1778), alături de ruinele de pe Acropole în viziunea unui gravor italian din secolul al XIX-lea.

15 lei costă biletul de intrare la muzeu.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
TAGS: , , ,

Niciun comentariu adaugat

|  Tu poti fi prima persoana care comenteaza acest articol

Lasa un comentariu


GetSocial