Ce spun specialiştii despre cei care frecventează Centrul Vechi

Dacă ar fi existat o filmare a evoluţiei din ultimii ani a Centrului Vechi, am fi avut un spectacol surprinzător când am fi derulat imaginile cu rapiditate: spaţiul a înflorit terasă cu terasă şi a atras toată promenada Capitalei. Cluburile, barurile, restaurantele se aglomerează, în fiecare seară, cu clienţi din toate categoriile sociale şi profesionale. Compania Exact Cercetare şi Consultanţă a făcut un portret al tipologiilor umane diverse şi motivul pentru care aleg să-şi petreacă timpul liber în „centrul gravitaţional” al Bucureştiului.

 

Centrul Bucureştiului a devenit, dintr-un loc preferat de o categorie restrânsă de bucureşteni, un Eldorado al culturii urbane: în loc de aur, clienţii caută un timp liber de calitate: consumul a devenit sofisticat şi include concerte, expoziţii în aer liber, street culture (teatru, mimă, muzică, evenimente culturale). Totuşi, la nivel de exprimare socială, Centrul Vechi nu a ajuns la nivelul altor centre europene, observă sociologii de la  Compania Exact Cercetare şi Consultanţă. Nu este încă un paradis al culturii urbane, al artei libere coborâte pe trotuare, o agora în care se nasc idei şi curente de opinie având conotaţie socială. Cert este că, treptat, această inimă grăbită a Bucureştiului îşi recapătă forţa şi strălucirea de odinioară, din  perioada interbelică, supranumită epoca comercială Leipzig. Însă care sunt tipologiile de clienţi atrase de mirajul Centrului Vechi? Tinerii extravaganţi, boemii aspiranţi, bărbaţii maturi în căutare de companie şi studenţii în căutare de distracţie sunt clienţii teraselor, barurilor şi cafenelelor din acest spaţiu în continuă mişcare, remarcă studiul etnografic al Companiei Exact Cercetare şi Consultanţă.

Tinerii extravaganţi caută localuri sofisticate

Printre clienţii teraselor se numără tinerii extravaganţi care, de regulă, trăiesc pe banii părinţilor, ies foarte des în oraş şi nu se uită la preţuri. Preferă hainele scumpe şi care ies în evidenţă, sunt foarte cosmopoliţi, cu pretenţii ridicate în ceea ce priveşte mâncărurile sau băuturile consumate. Sunt adepţii ieşirilor în localuri cât mai sofisticate, adevărate podiumuri pentru etalarea vestimentaţiei şi a gadgeturilor scumpe, potrivit studiului. Ei se îndreaptă către localurile unde se ascultă muzică în vogă şi nu sunt interesaţi de a socializa, ci mai degrabă pentru expunere, afirmare: Old City, Vintage Pub, Embassy, Freddo Cafe, Gin Factory.

Boemii aspiranţi sunt atraşi de vintage

O altă categorie identificată de sociologi este cea a boemilor aspiranţi care se ocupă, de obicei, cu fotografia sau pictura, merg cu bicicleta şi sunt atraşi de vintage, preferă locuri neconvenţionale, dar cunoscute. În general, sunt tineri care cred despre ei înşişi că sunt diferiţi pentru că posedă un talent anume. Preferă locuri neconvenţionale, dar totuşi celebre, merg la mare în Vama Veche, preferă bicicleta şi au tendinţe green de a proteja lumea de poluare sau alte ameninţări. Ascultă muzica derivată din rock sau folk, preferă hainele vintage sau retro. Aleg de cele mai multe ori localuri retrase, cafenele sau ceainării mai puţin comerciale, care au tematică vintage: Shakespeare, Van Gogh Cafe, Godot Café Teatru, Curtea Berarilor.

Studenţii vor socializare

Cu buzunarele ceva mai goale decât categoriile anterioare, studenţii în căutare de distracţie sau tinerii absolvenţi, aflaţi la începutul carierei, frecventează şi ei Centrul Vechi. Ei încearcă în permanenţă să socializeze şi să-şi creeze contacte noi şi lasă o bună parte din venituri în buzunarele comercianţilor din Capitală. Primeaza dorinţa de a evolua pe plan profesional, însă distracţiile nu sunt deloc neglijate. Nu mai sunt întreţinuţi financiar de părinţi, însă o bună parte din câştigurile proprii sunt cheltuite la terase şi cluburi mai puţin costisitoare, unde se pot simţi bine consumând şi o bere la draught şi unde pot socializa nestingheriţi: El Comandante sau Argentin.

Bărbaţii maturi preferă localurile cu băuturi fine

Cea de-a patra categorie este cea a bărbaţilor maturi care caută companie (cel mai des, a femeilor) şi preferă localurile cu băuturi fine. Ei se află într-o continuă căutare de escapade, care să-i ajute să se detaşeze de serviciu. Bărbaţii maturi optează pentru vinuri vechi sau mâncăruri exotice în localuri cu specific medieval sau irlandez, cum ar fi Excalibur, Bellini, Arcade, Cafe des Beaux Arts, Bel Mondo, O`Hara Irish Pub.  Bunăstarea le asigură accesul la mediile opulente: călătorii, restaurante sofisticate. Chiar dacă la locul de muncă stresul nu mai reprezinta o problemă, sunt într-o continuă căutare de nou.

Ce oferă Centrul Vechi?

“Locaţie cu un aer cosmopolit care îţi creează sentimentul că trăieşti într-un spaţiu european”, “zonă populară, în vogă, unde merge toată lumea, din dorinţa de a fi şi a se simţi în pas cu vremurile”, “loc foarte potrivit pentru ieşirile în gaşcă mare de prieteni”, acestea sunt răspunsurile cele mai frecvente la interviurile realizate de compania de cercetare printre clienţii Centrului Vechi. Tinerii extravaganţi vor o lume colorată, vie, unde totul este permis, excesele nu deranjează, iar noutatea şi fancynessul sunt în prim-plan. Tinerii boemi găsesc în Centrul Vechi localuri cu care simt ca rezonează, care sunt pe calapodul pasiunilor lor, unde pot fi originali.

Tinerii cu chef de distracţie optează pentru Centrul Vechi pentru că aici gasesc mereu bună dispoziţie. Fiind într-o continuă căutare de prieteni noi cu care să iasă la distracţii sau pur şi simplu la o plimbare, Centrul Vechi reprezintă alegerea perfectă pentru ei. Studiul etnografic s-a desfăşurat în perioada 23-27 iulie, în Centrul Vechi din Bucureşti, fiind compus din 12 sesiuni de observaţie participativă şi 24 de interviuri “on-site”.

„Centrul vechi, în următorii ani, va putea face tranziţia de la un mare business spre un punct de liberă exprimare artistică, socială şi intelectuală.” -  Din studiul Companiei Exact Cercetare şi Consultanţă

24 este numărul de interviuri „on-site” realizat de Compania Exact Cercetare şi Consultanţă pentru Studiul Etnografic.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
TAGS: , , ,

Niciun comentariu adaugat

|  Tu poti fi prima persoana care comenteaza acest articol

Lasa un comentariu


GetSocial