Preşedintele ANPC: Atenţie la cocktailuri!

Atenţii scumpe “din partea casei” trecute în nota de plată, cocktailuri potrivite din ochi sau porţii de mâncare cântărite cu ocaua mică – acestea sunt principalele atentate la buzunarul consumatorului sancţionate de ANPC în Centrul Vechi. Anul trecut, patronii barurilor şi restaurantelor din zonă au plătit amenzi de peste un milion de lei pentru aceste nereguli, ne spune Constantin Cerbulescu, şeful Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC).

 

Cu ce experienţe neplăcute vă pun pe drumuri clienţii din Centrul Vechi?
Noi facem permanent astfel de controale – în cluburi, baruri şi restaurante. Fie la sesizarea clienţilor, fie ca acţiune periodică. În total, anul trecut am aplicat amenzi de peste un milion de lei în Centrul Vechi.
În ce priveşte cafenelele sau pub-urile din zona Lipscani, cel mai des constatăm lipsa preţurilor pe meniuri sau, dacă acestea există, nu este precizată cantitatea produsului. Aici mă refer în primul rând la cocktailuri sau la mâncare, pentru că există obligaţia de a pune gramajul fiecărui ingredient la reţetele pe care le pregăteşte localul. De multe ori, barmanii măsoară băuturile la ochi. Când inspectorii noştri îi întreabă de ce procedează aşa, ei spun, de cele multe ori, “nu am nevoie de măsură, nu am folosit-o niciodată – eu pun de la ochi, aşa…”. Când am făcut noi măsurătorile, în unele pahare erau 50 de grame de băutură alcoolică, iar în altele, 42 sau 54 de grame. Când pui la ochi, nu reuşeşti niciodată să nimereşti măsura corectă.

 

 

Cum este cu gramajele la mâncare?
În cazul porţiilor de mâncare, dacă e vorba de carne, în meniu trebuie să scrie cantitatea în stare proaspătă şi gramajul după preparare. Sunt mulţi consumatori care spun: domnule, am comandat un şniţel şi mi-au adus o bucătă cât o gustare. Sau, în cazul salatelor, găseşti trei fire de carne de pui în ea, deşi cantitatea din meniu e de 300 de grame. În alte situaţii, salata nu avea ţelină, morcov, iar în meniu erau trecute aceste ingrediente. Sau parmezanul nu era parmezan, ci o bucată de brânză, caşcavalul era, de fapt, brânză topită ş.a.m.d.

 

,,Trebuie să scrie cantitatea în stare proaspătă şi gramajul după preparare. Sunt mulţi consumatori care spun: domnule, am comandat un şniţel şi mi-au adus o bucătă cât o gustare.”

 

„Nu poţi să pui brânză alături de peşte”
Ce ni se mai pregăteşte în culisele bucătăriilor?
Am găsit şi în bucătării multe nereguli: carne cu data valabilităţii minimală depăşită, carne porţionată pe care nu o puteai verifica dacă este în termen. Mulţi comercianţi cumpără, de exemplu, peşte proaspăt şi îl taie felii subţiri, îl pun în punguliţe şi îl bagă în frigider. Or, din acel moment, nu mai ai siguranţa că produsul e sau nu în termen. S-au mai găsit tot felul de alimente care trebuiau puse în spaţii separate: nu poţi să pui brânza alături de peşte sau ouăle cu prăjituri, legume cu ciorbă.

 

Ciorbă de legume cu perişoare congelate?
Sigur, mulţi folosesc această metodă de a face anumite  ciorbe. Îi spun ciorbă de legume. Dacă vrei ciorbă de văcuţă, au carnea de vită fiartă alături şi o pune în ciorbă. Sau am găsit cazuri în care comerciantul ţinea perişoarele în congelator, le scotea de acolo, le punea în farfurie şi turna deasupra ciorba de legume. Nu puteai să ştii de când sunt şi, în plus, un produs care trece prin mai multe faze congelare-decongelare se alterează. Ca să nu mai spun că îşi pierde orice gust. În plus, legea interzice astfel de procedee în alimentaţia publică.

 

„Un produs care trece prin mai multe faze congelare-decongelare se alterează. Ca să nu mai spun că îşi pierde orice fel de gust. În plus, legea interzice astfel de procedee în alimentaţia publică.”

 

Sfaturi pentru clienţi: prima impresie contează
Cât la sută din localuri au probleme?
Nu aş face un clasament cât la sută din restaurante şi pub-uri am găsit cu probleme. Sunt situaţii şi situaţii. În unele pub-uri sunt probleme legate de lipsa unor informaţii de pe meniuri, în altele am întâlnit produse care nu erau bune pentru consum, în altele, produse neetichetate. Ca un sfat pentru consumator: prima impresie contează. Trebuie să ne orientăm după cum arată localul, încă din uşă. Dacă de la intrare vezi mizerie, feţe de masă murdare, veselă sau tacâmuri uzate, pahare ciobite – îţi dai seama de felul în care patronul sau cel care administrează afacerea îşi respectă clientul. Acolo e o problemă. Te face din start să nu ai încredere: dacă la pezentare îţi arată faţa lui adevărată, în bucătărie ar putea fi şi mai grav. Nu prea este cazul în Centrul Vechi, unde s-au deschis cluburi, restaurante sau pub-uri mai “pentru fiţe”, cum le place unora să spună. Acolo oamenii au investit nişte bani pe care sigur vor să-i recupereze cât mai repede. Aici e marea meteahnă a noastră, a românilor: în general dorim să recuperăm foarte repede o investiţie. Şi astfel o facem în defavoarea consumatorului de cele mai multe ori şi, din păcate, şi în defavoarea calităţii produselor. Nu sunt rare situaţiile în care patronul, atunci când deschide un restaurant, un bar, un pub, vine la început cu produse şi cu servicii de calitate după care, încet-încet, scade calitatea, dar menţine sau chiar ridică preţul. Asta pentru că vede că vine clientul şi se umple pub-ul. Dar clientul vine o dată, de două ori, de trei ori şi dacă vede că nu e respectat, schimbă locul.

 

Unde vă place să mergeţi? Ieşiţi în Centrul Vechi?
Spre ruşinea mea, nu am fost niciodată. De multe ori soţia îmi spune: hai să mergem şi noi într-o seară în Centrul Vechi… Din două motive nu am fost acolo: unul – nu sunt locuri de parcare prin zonă. E foarte greu să găseşti un loc. Şi în al doilea rând, nu prea  mai am timp să ies în oraş. Lucrăm până seara târziu şi după muncă abia aştept să ajung acasă la mine şi să stau liniştit.

 

Aperitive din partea casei: 10 lei!
Ce surprize mai au clienţii cu nota de plată?
Am întâlnit situaţii în care erau trecute mici aperitive pe care clienţii le găseau la masă, fără menţiunea că nu sunt din partea casei. Consumatorii ni s-au plâns că nu aveau de unde să ştie că feliuţa de pâine cu bucăţica de unt şi cu două măslinuţe face 10 lei. Şi omul s-a trezit când a venit nota de plată cu măslina facturată. „Păi, aceşti 10 lei ce reprezintă?” „Păi, ştiţi, e ce aţi mâncat.” În alte cazuri, clientul a consumat gustarea de pe masă, crezând că e din partea casei, după care i s-au mai adus şi altele iar la sfârşit, pe nota de plată, acele gustări făceau mai mult decât toată băutura pe care o consumase.

 

„Când pui la ochi nu reuşeşti niciodată să nimereşti măsura corectă.”

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
TAGS: , , ,

Niciun comentariu adaugat

|  Tu poti fi prima persoana care comenteaza acest articol

Lasa un comentariu


GetSocial