Parcul Moghioroş, un adevărat orăşel al copiilor

Astăzi este un loc unde cetăţenii se pot relaxa şi plimba în voie pe nenumăratele alei care şerpuiesc printre copacii plantaţi acum aproape o jumătate de secol. În trecut a fost doar un câmp unde fosta ICAR (Întreprinderea de Construcţii Aeronautice Româneşti) îşi testa, pe piste special amenajate, avioanele pe care le producea.

 

 


Istoria locurilor pe care astăzi se întinde cartierul Drumul Taberei începe undeva pe la începutul secolului al XIX-lea, când oastea lui Tudor Vladimirescu îşi stabileşte cantonamentul pe platoul din vecinătatea Cotrocenilor, adică în zona unde avea să înceapă construcţia modernului cartier. Ulterior, lângă porţiunea unde azi se află Academia Militară, pe la sfârşitul secolului al XIX-lea şi începutul secolului XX s-au format tabere ale armatei, cu tot ce însemnau, adică gospodării militare, grajduri pentru caii cavaleriei sau depozite de nutreţ. Cel mai important eveniment legat de aceste locuri avea să se întâmple pe 17 iunie 1910, când Aurel Vlaicu a decolat, cu avionul construit de el, de pe aerodromul amenajat pe platoul extins al Cotrocenilor.

 

La început a fost… ICAR
Dezvoltarea zonei a decurs lent până după cel de-al Doilea Război Mondial, apărând doar mici gospodării pe lângă taberele militare. Nu se punea problema existenţei infrastructurii, drumurile fiind doar nişte străduţe de pământ bătătorit. În 1932, undeva în apropiere de Drumul Sării, inginerul Mihail Racoviţă a pus bazele Întreprinderii de Construcţii Aeronautice Româneşti (ICAR), care va amenaja un aerodrom de încercări chiar pe locul unde astăzi se află Parcul Moghioroş. Naşterea cartierului Drumul Taberei a avut loc cu adevărat când s-au construit, în anii ’50, blocurile pentru cadrele militare din garnizoanele dimprejur.

 

Drumul Taberei, un cartier verde
Decizia autorităţilor comuniste de a accelera dezvoltarea industriei a dus la necesitatea asigurării, într-un timp foarte scurt, a forţei de muncă necesare. Aceşti oameni aveau, evident, nevoie de locuinţe. Aşa au apărut cartierele muncitoreşti, adevărate aglomerări de blocuri fără nicio valoare arhitectonică, singura lor utilitate fiind asigurarea spaţiului locuibil necesar familiilor de muncitori. Faţă de alte cartiere, Drumul Taberei a făcut notă discordantă prin aşezarea blocurilor într-o manieră aerisită, fapt ce a permis apariţia, în timp, a unor spaţii verzi care l-au făcut unul dintre cele mai frumoase cartiere ale Capitalei.

 

Parcul, un adevărat „plămân” al cartierului
Construirea şi amenajarea Parcului Moghioroş au avut loc la începutul anilor ’60, multe dintre lucrări fiind realizate prin munca voluntară prestată de muncitorii de la întreprinderile din zonă. S-au plantat copaci, s-au delimitat aleile şi s-a amenajat şi un lac artificial, în mijlocul căruia a fost montată o frumoasă fântână arteziană. Din pământul excavat pentru realizarea lacului s-a construit un deal artificial, în vecinătatea căruia, la mijlocul anilor ’70, a fost realizat cunoscutul ştrand supranumit „Trei ligheane”.

 

Bucuria prichindeilor
Parcul, intrat într-un evident declin în anii ’80, are în prezent o faţă nouă. Terenurile de tenis şi de fotbal au acum suprafaţă sintetică şi au fost amenajate foişoare cu mese pentru iubitorii de table, de şah şi de ping-pong. Copiii care vin în Parcul Moghioroş au parte de multe surprize, locurile de joacă special amenajate şi reutilate fiind printre cele mai preferate. Există chiar şi un trenuleţ pentru prichindei, iar cei mai „curajoşi” se pot „antrena” pe micul circuit pentru maşinuţe.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
TAGS: , , , ,

Niciun comentariu adaugat

|  Tu poti fi prima persoana care comenteaza acest articol

Lasa un comentariu


GetSocial